Τη Δευτέρα 06 Νοεμβρίου 2017 κατόπιν σχετικού αιτήματος οι Ενώσεις Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων των Δήμων Αγίας Παρασκευής και Χαλανδρίου συναντήθηκαν από κοινού στο Υπουργείο Παιδείας με τον Διευθυντή της Ειδικής Αγωγής για το οξύ θέμα των κενών στην Παράλληλη Στήριξη. Η συζήτηση διεξήχθη σε πολύ καλό κλίμα. Για άλλη μια χρονιά οι αντιπρόσωποι των Ενώσεων και οι προεδρίνες κατέθεσαν με στοιχεία τις ελλείψεις και τα κενά που έχουν τα σχολεία τους στην Παράλληλη Στήριξη.
Πανελλαδικά οι συνολικές ανάγκες σε Παράλληλη Στήριξη βάσει των σχετικών αιτήσεων ανέρχονται σε 6.100 περίπου και τοποθετήθηκαν 2.780 εκπαιδευτικοί, ήτοι κάλυψη ποσοστού 45% .
Οι προσλήψεις στην Α’Θμια Εκπαίδευση γίνονται αποκλειστικά μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ ενώ στην Β’Θμια Εκπαίδευση είναι από κονδύλια του Υπουργείου. Οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής έγινε σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο ενώ η δεύτερη στις αρχές Νοεμβρίου. Ευθαρσώς και ειλικρινώς ο Διευθυντής Ειδικής Αγωγής δήλωσε ότι οι προσλήψεις αυτές του Νοεμβρίου (923 συνολικά) είναι οι τελευταίες καθώς το Υπουργείο δεν έχει κανέναν άλλο διαθέσιμο πόρο για την κάλυψη της Παράλληλης Στήριξης πέραν του ΕΣΠΑ που ολοκληρώθηκε. Επίσης, δήλωσε ότι ΠΟΤΈ δεν θα υπάρχει η δυνατότητα πλήρης κάλυψης των αναγκών με ένα εκπαιδευτικό ΕΑ ανά μαθητή.
Στην Β΄ Αθήνας (που ανήκουν οι Ενώσεις Αγ. Παρασκευής και Χαλανδρίου) οι αιτήσεις για παράλληλη στήριξη είναι 292 και τοποθετήθηκαν μόλις 113 εκπαιδευτικοί, ήτοι κάλυψη σε ποσοστό 39%.
Στην Αγία Παρασκευή έγιναν 23 αιτήσεις για Παράλληλη Στήριξη και τοποθετήθηκαν 8 εκπαιδευτικοί, ήτοι κάλυψη σε ποσοστό 35%. Στο Χαλάνδρι έγιναν στην Α’ Θμια Εκπ/ση 35 αιτήσεις για Παράλληλη Στήριξη και τοποθετήθηκαν 14 εκπαιδευτικοί, ήτοι κάλυψη σε ποσοστό 40%. Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζει και η Β’ Θμια Εκπ/ση.
Πίσω όμως από τους αριθμούς και τα ποσοστά βρίσκονται μικρά παιδιά που χρειάζονται στήριξη για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν το μάθημα στην τάξη τους και δεν την λαμβάνουν. Η στήριξη αυτή είναι σημαντική και για τα υπόλοιπα παιδιά προκειμένου να διεξάγεται χωρίς προβλήματα το μάθημα και να λειτουργεί εύρυθμα η σχολική μονάδα.
Η μερική – αποσπασματική κάλυψη κάποιων ωρών και όχι των απαραίτητων σύμφωνα με τις γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ αφήνει αφενός μεν ακάλυπτα τα παιδιά αυτά με τις ανάλογες συνέπειες στη μαθησιακή και κοινωνική τους εξέλιξη, αφετέρου δε, δημιουργεί προβλήματα στο σύνολο της σχολικής κοινότητας.
Παράδειγμα: Ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού χρειάζεται καθημερινά π.χ. 6ωρη Παράλληλη Στήριξη και λαμβάνει 2ωρη. Δηλαδή τις υπόλοιπες 4 ώρες το παιδί βρίσκεται εκτός φάσματος και δεν είναι απαραίτητη η Παράλληλη Στήριξη? Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη των συνεπειών ?
Σ΄ένα σχολείο που έχει ανάγκη σε Παράλληλη Στήριξη για 36 ώρες ημερησίως και το Υπουργείο στέλνει έναν εκπαιδευτικό για 2 ώρες, ποιος θα πάρει την ευθύνη να «μοιράσει» αυτές τις 2 ώρες και σε ποια παιδιά? Ως Πόντιοι Πιλάτοι, το Υπουργείο και οι Δ/νσεις τους, σιωπηρά, μεταθέτουν την κατανομή των ωρών στους Διευθυντές των Σχολείων και στους Συλλόγους Διδασκόντων με αποτέλεσμα να δημιουργούνται επιπλέον προβλήματα μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
Σε «λοταρία» λοιπόν η κάλυψη της Παράλληλης Στήριξης, με περισσότερο και λιγότερο «τυχερούς» οι οποίοι θα καλυφθούν για περισσότερες ή λιγότερες ώρες. Δηλαδή με περισσότερους και λιγότερους σύγχρονους Καιάδες για μικρά παιδιά….
Από την άλλη μεριά, η μη κάλυψη των αναγκών σε Παράλληλη Στήριξη από το Υπουργείο εγκαίρως (από την αρχή της σχολικής χρονιάς που είναι εξαιρετικά σημαντικό για την ομαλή ένταξη και την πορεία των παιδιών στο σχολείο) και απολύτως (κάλυψη όλων των ωρών βάσει των σχετικών γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ), οδηγεί πολλούς γονείς να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη παρέχοντας στα παιδιά τους Ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη. Όσοι βεβαίως μπορούν να το αντέξουν οικονομικά. Όσοι δεν μπορούν να το αντέξουν, ζουν την απόγνωση και την «ενοχή» του γονιού που βλέπει το παιδί του αβοήθητο και την Πολιτεία να κωφεύει στις αγωνιώδεις κραυγές του .
Όμως η υποχρέωση αυτή είναι της Πολιτείας και όχι του γονιού. Μιας ευνοούμενης Πολιτείας βέβαια, που εντάσσει με έγνοια, σοβαρότητα και κοινωνική ευαισθησία τις προτεραιότητες στην Παιδεία και τις αποτυπώνει στις αντίστοιχες δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού προκειμένου να τις καλύψει.
Δυστυχώς όμως το Υπουργείο το πάει “ανάποδα”: Η παράλληλη στήριξη καλύπτεται κυρίως από κονδύλια ΕΣΠΑ , οπότε ανάλογα των κονδυλίων αυτών γίνονται και οι όποιες προσλήψεις των εκπαιδευτικών ΕΑ. Μετά αρχίζει η «λοταρία». Παράλληλα, η Ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη φαίνεται να «βολεύει» το Υπουργείο που βλέπει τις υποχρεώσεις του να μειώνονται.
Oι δύο Ενώσεις κατέθεσαν τις πάγιες θέσεις τους για την Παράλληλη Στήριξη:
Οι ανάγκες σε Παράλληλη Στήριξη θα πρέπει να καλύπτονται σε απόλυτη προτεραιότητα, ΚΑΝΟΝΙΚΑ και ΑΠΟΛΥΤΑ, όπως προβλέπουν οι σχετικές γνωματεύσεις και ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ για το κάθε παιδί που την έχει ανάγκη, με πλήρη κάλυψη όλων των ωρών που απαιτούνται.
Οι δάσκαλοι της Ειδικής Αγωγής θα πρέπει να βρίσκονται στις θέσεις τους ΠΡΙΝ από όλους, προκειμένου να προετοιμάσουν ΠΡΙΝ το χτύπημα του πρώτου κουδουνιού την ομαλή ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον.
Η Πολιτεία θα πρέπει να καλύπτει τις υποχρεώσεις της και να σέβεται τις συνταγματικές επιταγές της Δημόσιας, Δωρεάν και Ενιαίας Παιδείας και το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση.
Τα κενά στην Παράλληλη Στήριξη κρίνουν την πολιτική και κοινωνική ευαισθησία της πολιτείας και προσβάλλουν τον πολιτισμό μας.
ΤΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΤΩΝ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ & ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
Δημ/ση : 14/11/2017